I mit virke snakker jeg med musikere fra alle dele af musiklivets mange hjørner. Musikere med vidt forskellig baggrund og lige så forskellig tilgang til musikken og deres egen karriere i musikken.

Uanset de mange forskelligheder er der dog en ting, som er fælles for rigtig mange af disse musikere: oplevelsen af at ’omverdenen’ (altså folk der ikke selv har et virke indenfor musikken) ofte ikke kan forstå, at der er tale om mere end blot en hobby. At det er en egentlig levevej, et job, et erhverv.

Særligt for unge, som ønsker at vælge musikken som karrierevej, kan samtalen med forældrene være svær. ”Det er dejligt at du er så glad for musik og så dygtig til at spille, men vi synes nu alligevel at du skulle få en uddannelse til at falde tilbage på”.

Det kan også være på den mere barske måde, som en jazzmusiker, Misha, en gang fortalte mig:

”Jeg var tosset med musik og spillede musik altid og hele tiden. Studierne, der skulle føre til en eksamen som ingeniør haltede en hel del. En dag finder min far (der er ingeniør!) ud af at guitaren står i vejen for studierne. Han bliver rasende, tager mit kæreste eje, min guitar, og holder den ud ad det åbne vindue på 4. sal: ’Hvis du ikke tager dine studier alvorligt, kan du vinke farvel til din guitar!’ Jeg gav efter og blev ingeniør, men jeg blev efterfølgende også professionel musiker – det kunne ingen ingeniøreksamen forhindre mig i!”

Min nye bog Kan Man Leve Af At Spille Musik sætter fokus på de udfordringer man kan møde, når man vælger musikken som karrierevej. Med hjælp fra 280 musikeres egne tilkendegivelser, fortæller bogen om de uendeligt mange veje der er til en karriere i musikken.